Registracija į gydytojo konsultaciją: T | +370 5 272 2443
Manodaktaras.lt registracija internetu

Neurologas paaiškino, kokią klaidą daro žmonės, norintys įveikti nugaros skausmus

Neurologas paaiškino, kokią klaidą daro žmonės, norintys įveikti nugaros skausmus

Negali būti nė kalbos apie sporto klubus ar grupines treniruotes, jei skundžiatės raumenų ir kaulų sistemos negalavimais. Tai pabrėžė patyręs neurologas, fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytojas, manualinės terapijos specialistas Jonas Girskis. Jo gydymo metodais nusivilia pacientai, kurie neturi valios.
Vilnietį gydytoją J.Girskį liūdina tai, kad požiūris į stuburo gydymą nuo jo studijų laikų keičiasi labai vangiai. Iš pradžių tapęs neurologu, gydęs tik vaistais, per ilgametę gydymo praktiką jis suprato, kad jais išspręsi ne visas organizmo problemas, tad vėliau įgijo ir antrą specialybę – tapo fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytoju, taip pat manualinės terapijos, kuri yra gana jaunos specialybės – kineziterapijos pagrindas, specialistu.

Kas pasikeitė stuburo gydymo srityje nuo tada, kai pasirinkote mediko profesiją?

– Nepaisant to, kad mokslo pažanga šioje srityje įspūdinga, man labai liūdna, jog gydytojai pacientams, besiskundžiantiems nugaros skausmais, vis dar tesugeba išlementi bendras ir dažnu atveju žalingas frazes: „Skauda nugarą? Plaukiokite baseine, stiprinkite nugaros raumenis! Sportuokite!“ Prieš švaistant šiuos patarimus pirmiausia reikėtų ištirti paciento atramos-judėjimo sistemą ir diagnozuoti jos sutrikimus.

Dažnu atveju patarimas turėtų būti priešingas – neplaukiokite baseine! Ne stiprinkite, o tempkite nugaros tiesiamuosius raumenis! Bet ir tai nėra taisyklė.

– Ar daug žmonių supranta, kokią svarbą turi rūpinimasis savo stuburu?

– Aš vis stebiuosi, kad nemaža visuomenės ir gydytojų dalis stuburą laiko tarsi atskira kūno dalimi. Retas susimąsto, kad nugaros negalavimų užuomazgos glūdi netvarkingoje raumenų ir kaulų sistemoje.

Pacientams vaizdžiai stuburą apibūdinu kaip mažų slankstelių vėrinį, tarsi lynais (raumenimis) sujungtą su visomis kūno dalimis – pečių juosta, rankomis, krūtinės ląsta, diafragma, dubens kaulais ir apatinėmis galūnėmis.

Reikia suvokti, kad mankšta, atliekama dvidešimties žmonių grupėje, skiriasi nuo gydymo tikslingais judesiais.

– Tai tokiomis mankštomis stuburo neišgydysime?

– Pratimas – fizinis veiksmas, kuriuo laviname sveiką kūną. Jeigu kalbame apie gydymą, pacientui parenkami individualūs tikslingi gydomieji judesiai. Negali būti nė kalbos apie sporto klubus ar grupines treniruotes, jei skundžiamasi raumenų ir kaulų sistemos negalavimais. Tik darniai veikianti kūno raumenų komanda yra pajėgi užkirsti kelią tokiems stuburo pažeidimams kaip disko išvarža. Gydydamas raumenų ir kaulų sistemą laikausi bendro visuminio biomechaninio modelio. Dažnai pacientams sakau su ironija: kas būtų, jei vieną dieną vairuotojai nebesivadovautų kelio ženklais ir Kelių eismo taisyklėmis? Įvyktų socialinis chaosas. Lygiai tas pat vyksta gydant stuburo negalavimus. Prieš imdamiesi tvarkyti raumenų ir kaulų sistemą pirmiausia turime surasti, kas joje yra sutrikę, kurie raumenys neatlieka savo darbo. Tirdamas pacientą pirmiausia stebiu, ar kūno judesiai taisyklingi. Jei žmogui skauda, vadinasi, jie yra sutrikę ir reikia atkurti.

– Kokių klaidų daro žmonės, norintys išsigydyti stuburą?

– Savo praktikoje dažnai matau, kaip pacientai savo raumenis be jokios sistemos tempia arba stiprina, neišsiaiškinę realios situacijos. Taigi sporto klubuose ar bendrose treniruotėse sutrikusi raumenų ir kaulų sistema dar labiau trikdoma, didinamas jos disbalansas. Pirmiausia privalėtume bent šiek tiek išmanyti apie pagrindines fizines raumenų ypatybes: jėgą, elastingumą, sąnario judrumą. Tai ypač svarbu išsivystant nugaros skausmams ar kitiems judėjimo sistemos sutrikimams: raumuo, negaudamas krūvio, nusilpsta, o gaudamas pernelyg didelį – sutrumpėja. Todėl nusilpusius raumenis privalome stiprinti, o sutrumpėjusius – ilginti atlikdami tempimo pratimus.

– Kokį pamokymą dažniausiai kartojate pacientams?

– „Valia yra – nugaros skausmo nebėra!“ – mano gydymo metodika liks nusivylę tik neturintys valios. Jie teisinsis neturį laiko atlikinėti tikslingų gydomųjų judesių ir rinksis greitą, tačiau trumparegišką sprendimą – tabletę nuo skausmo, manualisto „slankstelio atstatymą“ ar masažo seansą. Tai pasirinkusius nuliūdinsiu: vis tiek anksčiau ar vėliau jie lyg sūnus paklydėlis turės grįžti prie savo kūno ir sąžiningai atiduoti jam skolą: atkurti elastingumą tų raumenų, kurie jo neturi, o tiems, kurie stokoja jėgos, reikės ją grąžinti. Be to, atkurti deramą sąnarinių jungčių, kurios nesilanksto arba yra pernelyg lanksčios, judrumą. Jei pacientas šito nepadarys, gydytojas nepadės.

Originalus straipsnio tekstas:

https://www.lrytas.lt/sveikata/gyvenu-sveikai/2019/08/10/news/ivardijo-geriausia-ginkla-pries-uzdegimus-slopina-net-veziniu-lasteliu-dauginimasi-10976342/?utm_source=lrExtraLinks&utm_campaign=Copy&utm_medium=Copy